מרחיבים שיח של אחדות

בית המדרש "שיג ושיח" משיק בימים אלו  מרחב פתוח של 400 מ"ר בבאר שבע

בית המדרש "שיג ושיח "– מרחב חדשני של זהות יהודית ושיח ישראלי, המתפרס על פני כ־400 מ"ר, וכולל בית מדרש פתוח, חדרי לימוד, אולם כנסים, חדר ישיבות, חדר פודקאסט וחדר ייעודי ללימודי בר מצווה כשירות לציבור ועוד

"שיג ושיח" נולד מתוך תהליך עומק שהחל לפני מספר שנים במפגשי לימוד ושיח שהתקיימו סביב שולחן אחד, בין חברים מכל גווני החברה הישראלית, דתיים, חילונים ומסורתיים, ימין ושמאל. מה שהתחיל כמפגש חברתי, הפך עם הזמן למפגש רוחני משמעותי, כזה שמבקש לחבר בין אנשים, זהויות ודעות, דרך התורה והשיח. שם גם נולד השם “שיג ושיח”, בהשראת ספרו של הרב יונתן זקס ז״ל על פרשיות השבוע, רעיון של שיח, הקשבה, ריבוי דעות וחיבור אנושי.

לדברי הרב אשר פרץ , ראש בית המדרש "שיג ושיח", הבחירה להקים את המקום דווקא בבאר שבע ולמקם אותו דוקא בבניין M-TOWER ,אינה מקרית: "באר שבע היא עיר האבות, עיר של חיבורים. כאן התחיל השיח, כאן נוצר הקירוב ומכאן, בעזרת השם, תצא הבשורה של חיבור, אהבה ואחדות לכלל החברה הישראלית. בחרנו לפתוח את בית המדרש דווקא בתוך עולם העשייה, בלב אזור העסקים, במקום שבו פוגשים אנשים שלא בהכרח גדלו בתוך עולם של בית מדרש. דווקא שם רצינו להנגיש את התורה, את השיח ואת המפגש. לראות אברכים, בני תורה שהתחנכו על לימוד עמוק, יושבים ולומדים יחד עם אנשים שבאים מעולמות אחרים, זה בעיניי חיבור אמיתי".

ב "שיג ושיח" מבקשים להציע אלטרנטיבה לשיח הדתי המוכר: הנגשה של יהדות פתוחה, מודרנית ולא סקטוריאלית, בלי סלקטור ובלי הגדרות. לדברי הרב אשר פרץ: "אנחנו יכולים לא להסכים, לחשוב אחרת ולהיות שונים, אבל אנחנו נדרשים להיות מאוחדים. שהריחוק יהיה בשכל, לא בלב".

לדבריו, בבית המדרש לא נשאלת השאלה "מאיפה אתה בא?", אלא "מה מחבר בינינו?". אדם יכול להיכנס למקום גם בלי כיפה ואף אחד לא יציע לו אחת. "המטרה שלנו אינה לשנות זהות, אלא לפתוח צוהר אמיתי ליהדות כפי שהיא מחבקת, אוהבת ומקרבת".

אחד המיזמים הייחודיים במקום הוא במקוםהוא אולפן הפודקאסט הפועל מתוך בית המדרש. מדובר בפלטפורמה לשיח פתוח, עומק רעיוני וחיבורים בין עולמות תוכן שונים של תורה, חברה ותרבות.

לצד זאת פועל במקום מיזם לימודי בר מצווה ללא עלות, לכל ילד יהודי. לא ממקום של חסר או קושי כלכלי, אלא מתוך תפיסה שבר מצווה היא קונצנזוס ומורשת משותפת. "זו ההמשכיות שלנו, זה החיבור לדורות, זה החיבור לתפילין, לתורה ולזהות", מסביר הרב פרץ.

לצד פעילות הלימוד, פועל "שיג ושיח" גם כמרחב קהילתי פעיל: גמילות חסדים, סיוע למשפחות אבלות ונזקקות, פעילות בתוך בסיסים צבאיים ובתי מדרש שכונתיים. הכול מתוך תפיסה אחת, לא קהילה סגורה, אלא קהילה אחת גדולה.

השבוע ערך בית המדרש ערב שותפות ודינר חגיגי בהשתתפות רבנים, אנשי ציבור ובכירי המשק. בין המשתפים: הרב ברוך אבוחצירא (בבא ברוך), הרב יעקב ישראל איפרגן ("הרנטגן"), רב העיר באר שבע הרב אברהם דרעי והרב אברהם מסעוד יהודיוף. לצדם השתתפו חברי הכנסת אושר שקלים וקטי שטרית, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות איציק מויאל, יו"ר מחוז דרום בלשכת עורכי הדין עו"ד אלעד דנוך, בכירי המשק הדרומי, אנשי עסקים, עורכי דין ונציגי ציבור נוספים.